„Gospodarka niskoemisyjna” (ang. low emission economy) oznacza gospodarkę charakteryzującą się oddzieleniem wzrostu emisji gazów cieplarnianych od wzrostu gospodarczego, głównie poprzez ograniczenie wykorzystania paliw kopalnych. Gospodarka niskoemisyjna opiera się przede wszystkim na poprawie efektywności energetycznej, wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii i zastosowaniu technologii ograniczających emisję.
W sierpniu 2011 roku Rada Ministrów przyjęła założenia dla Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej. Zakłada on rozwój gospodarki niskoemisyjnej przy zapewnieniu zrównoważonego rozwoju kraju oraz cele szczegółowe, które powinny zostać uwzględnione w planach gminnych, oczywiście w odniesieniu do uwarunkowań lokalnych::
- rozwój niskoemisyjnych źródeł energii,
- poprawa efektywności energetycznej,
- poprawa efektywności gospodarowania surowcami i materiałami,
- rozwój i wykorzystanie technologii niskoemisyjnych,
- zapobieganie powstawaniu oraz poprawa efektywności gospodarowania odpadami,
- promocja nowych wzorców konsumpcji.
Gminy (lub ich związki) powinny przygotowywać Plany Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN), ponieważ posiadanie planu będzie jednym z warunków uzyskania dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w latach 2014 – 2020 na działania związane z gospodarką niskoemisyjną. EFRR obejmuje wojewódzkie programy operacyjne i programy finansowane przez fundusze ochrony środowiska.
Plan gospodarki niskoemisyjnej jest zatem strategicznym dokumentem tworzonym na poziomie lokalnym (gminy lub ich związków), który ma przyczynić się do osiągnięcia celów określonych w pakiecie klimatyczno-energetycznym do roku 2020 tj. do:
- redukcji emisji gazów cieplarnianych,
- zwiększenia udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
- redukcji zużycia energii finalnej, co ma zostać zrealizowane poprzez podniesienie efektywności energetycznej,
Ponadto ma się on przyczynić także do poprawy jakości powietrza na obszarach, na których odnotowano przekroczenia jakości poziomów dopuszczalnych stężeń w powietrzu, w tym: pyłów, dwutlenku siarki oraz tlenków azotu.
Najważniejsze korzyści wynikające ze sporządzenia Planu dotyczą:
- możliwości przyjęcia realnych do wykonania celów w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, udziału OZE i ograniczenia zużycia energii w gminach (włączenie się gminy w cele klimatyczne Polski i UE).
- zebrania w jednym dokumencie możliwych do realizacji pod względem ekonomicznym oraz społecznym przedsięwzięć z zakresu środowiska i energetyki poprzez uwzględnienie ich w Wieloletnich Planach Finansowych (optymalizacja wykorzystania środków z perspektywy UE na lata 2014 – 2020).
- PGN jako program wyznaczający kierunki i ujednolicający politykę gminy w zakresie środowiska i gospodarki energetycznej.
- zbudowania modelu finansowania przedsięwzięć w oparciu o Plan.
- zwiększenia szans w ubieganiu się o dotacje środków UE na inwestycje w nadchodzącej perspektywie finansowej 2014-2020,
- poprawy jakości powietrza na terenie gminy.
Jeśli planują Państwo w najbliższych latach inwestycje związane z efektywnością energetyczną, takie jak:
- termomodernizacja i rozbudowa obiektów użyteczności publicznej,
- wdrażanie obszarowych programów, np. ograniczenia niskiej emisji,
- modernizacja oświetlenia ulicznego,
- budowa nowych źródeł energii,
- wymiana lub zakup nowych jednostek taboru komunikacji miejskiej,
- modernizacja lokalnych źródeł ciepła, sieci ciepłowniczych,
- modernizacja i rozbudowa sieci drogowej,
- inne działania z zakresu efektywności energetycznej, poprawy jakości powietrza czy wykorzystania źródeł energii odnawialnej,
zachęcamy do sporządzenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla swojej gminy.
Obliczanie śladu węglowego
Obliczanie śladu węglowego to proces, który pozwala na ocenę ilości gazów cieplarnianych emitowanych przez określoną działalność, produkt czy usługę. W praktyce polega to na przeliczeniu wszystkich emisji na równoważnik dwutlenku węgla (CO2e), który jest najbardziej powszechnym gazem cieplarnianym. Proces ten obejmuje analizę całego cyklu życia produktu lub usługi, od surowców, przez produkcję, dystrybucję, użytkowanie, aż po utylizację.
Podczas obliczania śladu węglowego bierze się pod uwagę wiele czynników. Do najważniejszych należą: rodzaj i ilość zużytych surowców, energia zużyta na produkcję, transport i dystrybucję, a także sposób użytkowania i utylizacji produktu lub usługi. Wszystko to przelicza się na ilość emitowanego dwutlenku węgla, co pozwala na dokładne określenie wpływu danej działalności na środowisko.
Dlaczego obliczanie śladu węglowego jest tak istotne?
Obliczanie śladu węglowego jest niezwykle istotne z kilku powodów. Przede wszystkim pozwala na zrozumienie, jak nasze działania wpływają na środowisko. Dzięki temu nasi klienci mogą podejmować świadome decyzje, które pomogą im zredukować wpływ na zmiany klimatyczne i zdobyć lepsze wyniki np. w analizie efektywności energetycznej budynku. Ponadto coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na ekologiczność produktów i usług, dlatego firmy, które mogą wykazać niski ślad węglowy, mają szansę na zyskanie przewagi konkurencyjnej.
Obliczanie śladu węglowego daje wiele korzyści, takich jak możliwość identyfikacji obszarów, w których można zredukować emisję gazów cieplarnianych, co przekłada się na oszczędności. Po drugie, firmy mogą wykorzystać te informacje do poprawy swojego wizerunku i budowania zaufania wśród konsumentów. Po trzecie, obliczanie śladu węglowego może pomóc przedsiębiorstwom w spełnieniu wymogów prawnych i regulacyjnych związanych z ochroną środowiska.
Naszą ofertę kierujemy do wszystkich firm i instytucji, które chcą zrozumieć i zredukować swój wpływ na środowisko. Niezależnie od branży czy wielkości firmy, jesteśmy przekonani, że każda organizacja może przyczynić się do walki ze zmianami klimatycznymi, poprzez redukcję swojego śladu węglowego. Zapraszamy do współpracy!